Meer dan 650.000 mensen in Nederland steunen (het werk van) Amnesty op de één of andere manier. En dat aantal blijft maar groeien. Verspreid over het land zijn er zo'n 250 lokale Amnesty-groepen die zich inzetten voor mensenrechten. Deze groepen vormen door hun lokale aanwezigheid een belangrijke basis van onze beweging in het land. Ze informeren mensen over Amnesty-acties, ze informeren lokale media, verzamelen handtekeningen onder petities, organiseren schrijfacties, geven op scholen les in mensenrechten, zamelen geld in.

Maar eerlijk is eerlijk, we zijn op Walcheren wel een beetje ondervertegenwoordigd …
Daarom hebben wij ú nodig! Vindt ook ú mensenrechten belangrijk en wilt u zelf actief worden?
Wat ons betreft: heel graag! Actief zijn voor Amnesty Walcheren kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door vaste vrijwilliger of door flexwerker te worden.

Vaste vrijwilligers nemen deel aan onze werkgroep die enkele keren per jaar vergadert en onder meer (nieuwe) activiteiten bedenkt, coördineert en evalueert. Die groep is op dit moment erg klein.

Maar u kunt ook ons ondersteunen door flexwerker te worden voor een deelgebied dat u ligt.

Denk bijvoorbeeld aan:

Educatie/Scholenwerk
Houdt u van aanpakken en werkt u graag met kinderen en jongeren? Word dan gastdocent voor Amnesty Walcheren. Gastdocenten krijgen eerst een training over mensenrechteneducatie. Daarin ligt het accent op de praktijk van het lesgeven over mensenrechten.

Het Educatieteam van Amnesty Nederland heeft een uitgebreid pakket les- en actiematerialen voor het basis- en voortgezet onderwijs, waarmee de gastdocent aan de slag kan.

Enthousiast? Neem contact op met de contactpersoon!

gastdocent3

Schrijven/Schrijfacties
Sluit u aan bij een van de schrijfgroepen op Walcheren. Of … richt er zelf een op in eigen dorp of wijk!

Of organiseer zelf write4rights, rondom de Dag van de Rechten van de mens (10 december) of op of rond een van de tientallen andere bijzondere Internationale dagen die de Verenigde Naties heeft uitgeroepen.

standwerk2

Standwerk

Op markten, festivals en andere plaatselijke activiteiten, op rommelroutes, bij supermarkten, in kerken, bibliotheken of gemeentekantoren willen wij door middel van een stand aandacht te vragen voor mensenrechtenschendingen. Ook proberen we op deze manier een op dat moment lopende actie onder de aandacht van het publiek te brengen.

Dus voelt u ervoor zoiets in uw eigen omgeving te organiseren dan bent u meer dan van harte welkom!

standwerk

Collecte
Amnesty is onpartijdig en onafhankelijk. Om die onafhankelijkheid te kunnen garanderen nemen we voor onze acties en ons onderzoek geen geld aan van overheden of van politieke of religieuze groeperingen. Daarom is onze collecte zo belangrijk.

Maar o.a. door overlijden, vergrijzing, verhuizing en andere persoonlijke omstandigheden is het aantal collectanten op Walcheren de laatste jaren fors geslonken. Sterker nog, in het merendeel van de 21 woonkernen die ons voormalig eiland rijk is, werd in 2016, 2017, 2018 en 2019 helemaal niet (meer) gecollecteerd. En in de plaatsen waar dat nog wel gebeurde, zoals bijvoorbeeld in Middelburg en in Vlissingen, werden lang niet alle wijken of buurten bediend.

Daarom willen wij de collecte op Walcheren in 2020 veel breder organiseren dan de afgelopen jaren het geval was. Anders gezegd: wij willen dat er in 2020 in élke woonkern op Walcheren wordt gecollecteerd.

Wilt u ons daarbij helpen? Dat kan op meerdere manieren: als collectant, als wijkhoofd en als collecte-coördinator (m/v).

Over dit belangrijke werk vindt u allerhande informatie op of via onze pagina Collecte.

collectebus

Overig
Voor een verbetering van de kwaliteit van ons standwerk zijn wij o.a. op zoek naar een goede, solide vouwtent of opvouwbare partytent van 3x3 of 3x4,5 meter met een stevig aluminium frame en met een dak en wanden van waterdicht polyester. Dus staat zo'n ding bij u in de weg dan komen wij hem graag ophalen. Datzelfde geldt voor opklapbare tafels, los of op schragen, om in de tent te plaatsen.

Bijvoorbeeld (en bij voorkeur!) zoiets dus:

vouwtent2

... of zoiets. Als het maar solide is en stevig kan staan!

vouwtent

Financiële ondersteuning

U kunt ons financieel steunen door geld over te schrijven of te storten op rekeningnummer NL73 TRIO 0197 6691 07 ten name van Amnesty International 186 Walcheren.

Elke verkregen en elke uitgegeven euro wordt verantwoord en aan het eind van het jaar wordt het batig saldo overgemaakt naar de landelijke organisatie. Maar het geeft de medewerkers extra "moraal" als men ziet dat onze inspanningen ook geldelijk worden gewaardeerd.

Hoe vaak en hoe lang wordt u ingeschakeld?
Dat hangt helemaal af van uw eigen keuze, van uw beschikbare tijd en van uw eigen enthousiasme. Alle beetjes helpen, dus elke bijdrage van uw kant wordt gewaardeerd.

Zijn er bepaalde functievereisten?
Ja, één. Een heel belangrijke: uw enthousiasme!